Customized Intelligence

Fokus på kundens behov


"Glæden ved at kunne begejstre vores kunder med innovative, gennemtestede produkter og kreative løsninger og dermed være med til at bane vejen for deres succes – det har været den motiverende faktor for LAMILUX i mere end 100 år. Hver eneste dag arbejder vi målrettet på at tilpasse vores teknologiske løsninger og services til kundernes ønsker og behov:  Netop Kundernes ønsker og behov har en helt central plads i vores virksomhedskultur."

Dr. Heinrich Strunz, forretningsfører og aktionær i LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe i tredje generation.
 

Kundernes behov er vores eksistensberettigelse, og definerer derfor også virksomhedens handlings- og udviklingsstrategi. Dette kræver overensstemmelse mellem kundernes behov og virksomhedens kurs. Denne ledetanke fungerer som en rød tråd i vores daglige drift af virksomheden og omgang med kunderne. LAMILUX beskriver virksomhedens værdigrundlag med følgende ord:
 

Customized Intelligence – dette fortolker vi som levering af førsteklasses serviceydelser inden for alle kunderelevante områder, hvor vi arbejder på at være de bedste indenfor:

 

  • Kvalitet – opfylder kundernes behov bedst muligt
    Innovation – teknologisk forspring i forhold til konkurrenterne
  • Service – hurtig, ukompliceret, pålidelig og venlig kundeservice
  • Kompetence - den bedste rådgivning
  • Løsning - individuelle, skræddersyede løsninger 

LAMILUX

En familieført virksomhed


"En familievirksomheder har de bedste forudsætninger for at forene traditionelle værdier og moderne udvikling med arbejdsomhed og nøje fastlagte værdier, og dermed sikre en succesfuld fremtid for virksomhedenVi føler og tager et stort ansvar for både selve virksomheden og alle aktører i værdikæden. Det samme gælder naturligvis miljøet og samfundet omkring os. Denne tilgang til moderne virksomhedsdrift kendetegner vores familieejede  virksomhed i tredje generation."

Dr. Dorothee Strunz, forretningsfører og partner i LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe
 

Værdier – det står vi får

Bæredygtighed...

… tjener som rettesnor inden for alle aspekter af både den daglige og langsigtede drift: Produktudviklingen og produktionsmetoderne, produktlivscyklussen og produktanvendelsen. Den dagsaktuelle forretningsafvikling og de langsigtede uafhængige økonomiske aktiviteter, investeringsplanlægninger og fremtidsstrategier. Organisationsstrukturen og personaleopbygningen, opbygning af medarbejderloyaliteten og uddannelse af unge talenter. Alle beslutninger inden for disse områder er del af en langfristet og ansvarsdrevet virksomhedsorientering. Vi tænker ikke i kvartaler – vi tænker i generationer!

Værdiorientering...

…hører hos LAMILUX til et af de vigtigste fundamenter: Respekt, anstændig opførsel, menneskelighed, anerkendelse og støtte til personlig udvikling og fremgang præger vores virksomhedskultur. Vi skaber komplet transparens gennem overholdelse af grundlæggende, tillidsskabende dyder som flid, venlighed, ærlighed, ansvarlighed og evnen til at modtage og give kritik. Det giver vores medarbejdere plads til at udvikle sig og bringe deres kompetencer i spil på selvstændig vis, og her er vores flade hierarkier ligeledes en fordel. Og alt dette finder sted i nære og familiære omgivelser, ikke i en stor og ansigtsløs organisation.

Fremtidsinvesteringer....

… med udgangspunkt i realistiske og velfunderede ekspansionsbestræbelser og markedsanalyser er vigtige milesten i en solid og substantiel virksomhedsudvikling. I de foregående år har vi investeret 35 euro i udvidelsen af vores produktionskapaciteter og vores hovedkontor. Hvert eneste projekt ser vi som et spændende udviklingstrin på vejen til fortsat vækst og videreudvikling. En udvikling, der langsomt men sikkert flytter virksomheden op i en helt anden liga: I de seneste fem år har vi således hvert år formået at øge vores omsætning med over 20 procent.

Anerkendelse...

… ....tilfalder i stadig højere grad mellemstore virksomheder, både fra politisk hold og i samfundet som sådan.  Særligt i lyset af de seneste års økonomiske kriser ses en øget bevidsthed omkring de mellemstore virksomheders stabiliserende rolle for samfundsøkonomien. Virksomhedens evner udi bæredygtig vækst og innovation samt store engagement i forhold til unge mennesker under uddannelse har indbragt LAMILUX flere flotte udmærkelser, herunder "Bayerns Best 50", "Vigtigste mellemstore virksomhed" og "Årets mest fremadstormende mellemstore virksomhed".

På internationalt niveau...

.... har diverse familievirksomheder slået sig sammen i netværket "FBN international – The Family Business Network". Foreningens grundlæggende princip lyder "A Sustainable Future" - En bæredygtig fremtid: "For our people – For our communities – For the environment – For future Generations".

FBN international - The Family Business Network

Domicilet i Rehau – hovedkvarteret for LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe

Heinrich Strunz grundlagde virksomheden i 1909 i byen Rehau i den tyske forbundsstat Bayern – og her har virksomheden stadig hovedsæde den dag i dag. Traditionen tro bærer alle de seneste års investeringer tydeligt præg af virksomhedens store kærlighed til og loyalitet over for hjemstavnen.

Administrationen og en lang række produktions- og lagerhaller befinder sig stadig på det areal, hvor virksomheden i sin tid startede op som tømrerforretning og savværk. I løbet af årene er der skudt flere og flere bygninger op på den store firmagrund. Her producerede medarbejderne byggekomponenter til montageklare trækonstruktioner – haller og huse af træ, der blev populære langt uden for regionens grænser takket være det innovative modulkoncept.

Dette traditionsrige stykke land har undergået løbende forandringer i takt med virksomhedens udvikling. Nye forretningsstrategier gjorde det nødvendigt at rive gamle bygninger ned og erstatte dem med nye, mens der samtidig har skulle være plads til både træ- og kunststofbearbejdning side om side.

Med investeringen i et nyt, knap 150 meter langt produktionsanlæg til fremstilling af fiberforstærkede kunststoffer forlod LAMILUX i 2006 for første gang nogensinde den oprindelige firmagrund – pladsen var simpelthen blevet for trang – og købte nye grunde i et erhvervsområde lige uden for Rehau. Denne nye produktionslokalitet blev tre år senere udvidet med en ny produktionshal til fremstilling af lyskupler og monteringsrammer.
 

LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe

En gruppe med et fastforankret værdigrundlag


Historien bag LAMILUX

En rejse gennem familievirksomhedens fascinerende historie


1909

Tømrermester Heinrich Strunz grundlægger virksomheden i Rehau.

1918

Virksomheden udvides med et savværk og begynder at producere montageklare trækomponenter. Heinrich Strunz tager patent på mange af disse innovative konstruktioner.

1941

Rudolf Strunz, grundlæggerens søn, overtager forretningsledelsen. Under dennes ledelse udvikler virksomheden sig til en industriorienteret virksomhed.

1955

Virksomheden havde frem til dette tidspunkt kun arbejdet med træ, men begyndte nu at fremstille produkter af glasfiberforstærkede kunststoffer (GFK). Under det nye varemærke LAMILUX producerer man nu GFK-bølgeplader og lyskupler.

60'erne / 70'erne

Efterspørgslen på kunststofprodukterne fra Rehau stiger, både i Tyskland og nabolandene. LAMILUX-lyskuplerne går deres sejrsgang på tagene til mange sports- og industrihaller, mens de transparente LAMILUX-bølgeplader bruges på overdækkede pergolaer og terrasser. På altaner bruges de til at skærme beboerne mod nysgerrige blikke.

1985

Dr. Heinrich Strunz overtager ledelsen af familievirksomheden i tredje generation.

1990

LAMILUX udvider forretningsområdet "dagslyssystemer" med at udvikle og konstruere lysbånd. Inden for området "fiberforstærkede kunststoffer" omstilles produktionen fra bølgeplader til plane og flade paneler, der produceres i én kontinuerlig arbejdsgang – forløberen til moderne højteknologiske kompositmaterialer.

1994

Dr. Dorothee Strunz, gift med Dr. Heinrich Strunz, træder ind i virksomheden som forretningsfører og partner.

2000

Efter at have udvidet sortimentet af dagslyssystemer med visuelt attraktive glastagskonstruktioner, udvælges LAMILUX ofte som projektpartner ved ambitiøse byggerier med udfordrende arkitektoniske designs. Der er stor international efterspørgsel på de fiberforstærkede kunststoffer fra LAMILUX – især inden for caravan- og campingindustrien samt producenter af nyttekøretøjer.

2006 | 2007 | 2008

LAMILUX opretter en tredje produktionsenhed til fremstilling af fiberforstærkede kunststoffer til den nette sum af ti millioner euro. For første gang opnår virksomheden en omsætning på over 100 millioner euro. LAMILUX investerer knap otte millioner i en ny produktionshal til fremstilling af lyskupler.

2009

Familievirksomheden fejrer 100-års fødselsdag.

2011

LAMILUX udvider sine produktionskapaciteter med henblik på fremstilling af glastagskonstruktioner og lysbånd til en pris af syv millioner euro. Samtidig påbegyndes byggeriet af en ny produktionshal. Samme år overtager LAMILUX virksomheden Pecolit i Schifferstadt med 60 ansatte.

LAMILUX øger sin omsætning til 143 millioner euro. Til sammenligning med året før svarer dette til en vækst på mere end 25 procent.

LAMILUX er med til at bygge Italiens største prestigebyggeri i nyere tid. LAMILUX leverer 640 klapsystemer til Roms nye kongrescentrum, designet efter et udkast tegnet af stjernearkitekten Massimiliano Fuksas.
 

2012

Den internationalt anerkendte konsulentvirksomhed "Frost and Sullivan" præmierer LAMILUX med prisen "Product Innovation Award 2012" for virksomhedens innovative kulfiberforstærkede kunststof.

LAMILUX leverer igen materialer til et stort lufthavnsprojekt. LAMILUX leverer mere end 100 røg- og varmeudsugningsanlæg samt bygningsstyringsteknik til den nye gate A Plus i Frankfurt.

2013

Som den første producent af dagslyssystemer udvikler LAMILUX nu en serie ovenlys med høj energieffektivitet til passivhuse, og markedet tager godt imod det nye produkt.

Der er stor international efterspørgsel på produkterne fra LAMILUX: Eksportkvoten stiger til mere end 60 procent.

LAMILUX placerer sig for anden gang blandt "Bayerns Best 50".
 

2014

Familievirksomhedens ejere, dr. Dorothee og dr. Heinrich Strunz, kåres til "Årets entreprenør 2014". Prisen uddeles af den internationale konsulentvirksomhed "Ernst Young" og overrækkes til ægteparret ved en prisfest i Berlin. LAMILUX investerer mere end 20 millioner euro i opførelsen af endnu en administrationsbygning og et nyt produktionsanlæg til fremstilling af fiberforstærkede kunststoffer i hjembyen Rehau. Rekordomsætning: LAMILUX omsætter i 2014 sammen med sine 700 medarbejdere for 190,5 millioner euro.

2015

Også dette år modtager LAMILUX adskillige priser: LAMILUX modtager "German Design Award 2015" for en særligt energieffektiv glastagskonstruktion certificeret til passivhuse. For sin bæredygtige og samfundsansvarlige virksomhedsledelse henter LAMILUX prisen "Vigtigste mellemstore virksomhed 2015" hjem til Rehau. Højdepunkter: Under overværelse af den bayerske statsminister dr. Markus Söder tages en ny produktionslinje til fremstilling af glasfiberforstærkede kunststoffer i brug. Det nye anlæg har kostet 13 millioner euro. Omsætningen når op på 210 millioner euro, hvilket er det højeste i virksomhedens historie.

2016

I 2016 blev LAMILUX vanen tro belønnet med en lang række priser: Virksomheden placerede sig igen blandt Bayerns Best 50, mens Wirtschaftswoche TOP 50 udnævnte LAMILUX til at være blandt Tysklands 15 mest innovative mellemstore virksomheder. LAMILUX vandt en German Design Award for deres tagudgangsløsning model komfort. Virksomhedens enestående uddannelseskoncept Education for Excellence indbragte i 2016 LAMILUX to priser: "Den tyske uddannelsespris" og "Udannelsesekspert". Sammen år opkøbte LAMILUX virksomheden MIROTEC Glas- und Metallbau GmbH og integrerede den med store succes i virksomhedsgruppen. LAMILUX øgede i 2016 sin årlige omsætning med knap ti procent, og sammen med sine over 850 ansatte opnåede virksomheden et årsresultat på 230 millioner euro.

2017

LAMILUX øgede i 2017 sin omsætning fra 230 til 263 millioner euro – et rekordhøjt resultat i virksomhedens historie. Og for første gang lykkedes det nu også for segmentet dagslyssystemer at overskride den magiske 100 millioner euro grænse. Antallet af medarbejdere steg ligeledes: Over 950 ansatte, heraf 102 praktikanter – en kvote på 11 procent – bærer deres del af ansvaret for familievirksomhedens succes. De flotte resultater fra 2017 indbragte igen virksomheden talrige priser, herunder "German Design Award" og "SchuleWirtschaft-Preis".